Imagine

Dacă ar fi să facem topul țărilor unde moldovenii ar vrea să migreze pentru tot restul vieții, nu ar fi un lucru prea complicat. Ieșim în stradă, dăm un telefon în sat, la rudele care își așteaptă chemările și sondajul e gata. Ar fi ea și o marjă de eroare, bine înțeles, dar așa sunt sondajele. Cred că în acel procent mic  de eroare ar nimeri moldovenii gata să migreze în Chile, mai ales că  e atît de simplu acum, cît ai zice pește.

Astăzi vreau să realizez un sondaj- chiar dacă e unul doar imaginar- cu genericul „Vreau să migrez în Moldova!”. Sunt invitați să participle toți moldovenii de pretutindeni, chiar și cei din țară, pentru că, cred eu, unii sunt doar cu trupul acasă, dar cu mintea – demult dincolo de hotarele ei.

Să începem cu scopul acestui sondaj. E foarte important ca fiecare cetățean să își iubească țara de obîrșie. Și nu doar s-o iubească în cuvinte, dar în fapte reale. Dragostea asta de țară e direct legată de identitatea noastră. Eu cred că fiecare om s-a născut într-o anume țară nu din întimplare. Dumnezeu a vrut ca eu să mă nasc anume în Moldova și nu în America. Anume aici, în Moldova,  au luat naștere în inima mea așa sentimente ca dragostea de țară, părinți, limbă și de Dumnezeu; dor, libertate, respect reciproc, dorința de a trăi și crea.

Creatorul Unversului  a vrut ca inima mea și a ta să fie legată de o bucățică de pămînt anume- un strugure din inima Europei. E o legătură mult mai puternică decît îți poți imagina. Nici nu încerca să o uiți, nu o să reușești.

Iată și întrebările. O să fiu prima respondentă. Doar o mică explicație. Cînd veți reflecta la întrebări, e absolut necesar să fiți sinceri, să lăsați deoparte dorința de a migra într-o altă țară, care v-a fost insuflată insistent în decursul multor ani. Lăsați să tresară acordurile inimii voastre, care au fost ascunse și bruiate de cîntecul galbenilor.

De ce doriți să vă stabiliți cu traiul în Moldova?

Este chiar țara în care s-au născut toți strămoșii mei. Ba mai mult, aici am respirat pentru prima oară în viață, am văzut lumina lumii acesteia. Vai, cum pot să uit acel glas duios și gingaș al mamei, care îmi cînta în fiecare seară? Primul pas făcut cu atîtă nesiguranță și siguranța regăsită în brațele tatăului. Și acum îmi amintesc cum acele cîrligele, bastonate și nodulețe s-au aranjat împreuna și am citit pentru prima oara : MOLDOVA. Atunci mi-a zvîcnit inima cu atîta bucurie! Aș putea să va povestesc ore în șir, dar sunt sigură că inimile noastre cîntă în unison !

Ce vă place în Moldova?

E foarte simplu! Tot ceea ce îmi place acoperă cu mult lucrurile pe care le-aș vrea schimbate în Moldova. Bine înțeles, îmi păstrez ochiul critic, dar cum poate să nu îți placă această țară? Doar imaginați-vă, ieși în stradă și toată lumea îți vorbește în limba ta!  Nu te privește nimeni de sus în jos, nu ești numit “venetic”, “gasterbeiter”, “slujitor”, “rob”, etc.

Vrei o gură de aer curat? Poftim, cît îți dorește sufletul! O plimbare prin pădure la cules ciuperci cu fiul sau fiica; sau tragi o fugă pînă la vie să mai vezi dacă s-au ascuns niște struguri printre frunzele arămii.

Iar mîncarea moldovenească, e un subiect foarte gustos și delicious. Ați stiut că moldovenii expediază mii de colete cu produse alimentare rudelor sale de peste hotare? Pentru că gustul mîncării de acasă e sădit adînc în subconștientul nostru! Iar cine nu visează deseori niște sărmăluțe ca la mama acasă!

Aceasta e conluzia mea: de ce să tot car cu mine prin toată lumea puțină brînză, niște făină de porumb, etc.,  dacă le pot avea din plin anume aici, acasă?

Dar cel mai mult m-au încîntat întotdeauna oamenii de aici. Gata să îti deschidă casa oricînd, să te primească la masă cu ce au mai gustos, să îți ofere ajutor și sfat bun la vreme potrivită.

Este trist, că tot mai puține case sunt singure și numai are cine deschide portița. Chiar și artiștii s-au apucat să cînte despre satele noastre, pentru că politicienii din țară nu au vocile acordate sau, mai bine-zis, nu și-au regăsit identitatea națională.

Dar sunt sigură că lucrurile se vor schimba. Vine timpul cînd moldovenii împrăștiați în lume nu vor mai putea ascunde, înăbuși bătăile puternice ale dorului, își vor lua desaga și se vor stabili cu traiul pentru totdeauna în Moldova.

Eu vreau să migrez în Moldova pentru totdeauna. Dar tu?

Autor: Rodica Filat

Un gând despre „Vreau să migrez în… Moldova

Lasă un răspuns

