Copilul, tableta și mintea


Copilul și tableta

Recent o priveam pe sora mea efectuînd un act de magie. Stăteam într-un restaurant, încercând să avem o conversație, dar copiii ei de 4 ani și de 7 ani nu încetau să se certe. Motivele erau diverse: cine avea mai multă apă în pahar sau a cui este furculița.

 

Ca un magician care liniștește un grup de copii scoțînd un iepure din pălărie, sora mea a scos din geanta ei două iPad-uri strălucitoare, dînd fiecăruia câte unul. Imediat cei doi s-au liniștit. Destul de straniu. Ei ședeau jucând jocuri și privind video, iar noi ne-am continuat discuția.

După ce am luat masa, în timp ce întorceam iPad-urile înapoi în geanta lor misterioasă, sora mea s-a simțit puțin vinovată. “Nu vreau să le dau iPad-urile în timpul cinei, dar dacă aceasta îi ține ocupați pentru o oră ca noi să putem mânca în liniște și cel mai important ca să nu deranjeze alți oameni din restaurant, eu pur și simplu sînt nevoită să o fac. Nu crezi că este ceva rău pentru ei? Mă îngrijorează faptul că aceasta îi face să creadă că în viitor este ceva normal să folosească telefoane sau iPad-uri în timpul meselor”.

Nu am avut un răspuns și chiar dacă unii oameni pot avea păreri diferite la acest subiect, nimeni nu are o înțelegere clară științifică asupra viitoarei generații educate de ecranele portabile. Dr.Gary Small, directorul Centrului Longevității al Universității din California și autorul cărții “Supraviețuind alterația tehnologică a minții moderne” spune că nu se cunosc efectele depline neurologice ale tehnologiilor. Copiii ca și adulții sunt foarte diferiți și unii sunt mai sensibili decât ații față de abundența informației de pe ecranele portabile. Dar același medic spune că se cunoaște faptul că creierul este super sensibil la stimulenți așa cum sunt ecranele iPad-urilor sau a smartphone-urilor și timpul exagerat pe care copii îl petrec cu una din aceste tehnologii și mult mai puțin timp în interacționarea cu oamenii, așa cum sunt părinții în timpul meselor, poate crea dificultăți în dezvoltarea anumitor abilități de comunicare.

Deci, un copil care se joacă cu creioane colorate în timpul mesei în locul aplicațiilor de colorat de pe un iPad va fi o persoană mai socializată?

Ozlem Ayduk, profesor asociat la Laboratorul Relațiilor și Cunoașterii Sociale în cadrul Universității din California a spus că copiii care stau la masă cu o carte și creioane colorate nu sunt nici ei pe deplin angajați în comunicare cu oamenii care îi înconjoară. Copiii trebuie învățați lecții valoroase despre interacționarea cu oamenii în timpul meselor. Prin urmare, iPad-ul sau creioanele colorate nu fac prea mare diferență.

Un raport publicat săptămâna trecută de Studiul Grupului Milenium, un studiu de lungă durată din Marea Britanie care a urmărit 19 mii de copii născuți în 2000 și 2001 a descoperit că acei copii care au privit televizorul sau video mai mult de trei ore pe zi au avut mai mari probleme de conduită, simptome emoționale și probleme de relații în jurul vârstei de șapte ani, în comparație cu copiii care n-au vizionat. Studiul a avut în vizor și unsprezece mii de copii care au jucat jocuri video, de cele mai multe ori potrivit vârstei lor, pentru același număr de ore pe zi, și care nu au arătat semne de probleme de comportament.

O altă părere este cea a profesorului de știință, Sherry Turkle, de la Institutul de Tehnologii din Massachusetts. După ce a intervievat părinți, adolescenți și alți copiii despre folosirea gadget-urilor de la o vârstă timpurie, ea are anumite temeri precum că copiii care nu învață să interacționeze cu alți oameni în mod real, care deseori au neajunsuri și imperfecțiuni, vor cunoaște tot mai mult o lume în care ecranele perfecte și strălucitoare le dau un sens fals de intimitate fără risc. Copii trebuie să învețe să gândească singuri, nedepinzând de tehnologii. Ei trebuie să învețe să-și folosească imaginația, să înțeleagă cine sunt ei, ca într-o zi să poată zidi o relație cu altă persoană fără panică de a rămâne singuri.

Este adevărat că trăim într-o lume în care tehnologiile progresează foarte rapid, iar noi abia că le ținem tempoul. Dar nici o tehnologie din lume nu poate înlocui interacțiunea dintre doi sau mai mulți oameni. Ecranele nu pot cuprinde sau mîngîia un copil. De aceea fiecare ar trebui să investească în petrecerea timpului cu cei dragi, ceea ce produce memorii pentru generații, care nu pot fi stocate nici în cel mai performant computer. Cred că fiecăruia i-ar place ca, copiii noștri să-și aducă aminte de clipele frumoase petrecute împreună decât despre denumirile gadget-urilor care se schimbă în fiecare lună.  

Notă: O parte din informație a fost preluată din International Herald Tribune

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s