Se zice că oamenii curioși învață mai multe și că este bine să pui mai multe întrebări (și astea cu măsură) ca să descoperi lumea ce te înconjoară. Mă număr și eu printre acei moldoveni curioși care vor să afle încotro merge Moldovioara noastră zi de zi. Și vreau să spun că realitatea în care trăim abundă în tot felul de curiozități și enigme, unele mai greu de pătruns decît altele.

De ceva timp curiozitatea mea a fost intrigată de niște panouri publicitare amplasate în cele mai strategice locuri. Fiecare din noi care intră sau iese dintr-o localitate este întîmpinat și petrecut de bine-cunoscutele fraze ”bine ați venit!” și “drum bun!”. E frumos, etic și încurajator. Ar fi foarte frumos și logic ca ele să fie însoțite de un panou care să reprezinte un scurt istoric al acestei localități sau cele mai spectaculoase locuri, sau fețele oamenilor muncitori care s-au remarcat prin meritele lor. Așa cum am zis mai sus e un loc strategic. Cînd pleci din orașul Hîncești (și sunt sigură că aici se vor identifica încă multe alte localități din Moldova), îți urează drum bun două panouri mari care reclameaza două băuturi alcoolice. Uite ăsta e un drum cu adevărat bun! Exact “conform” regulamentului circulației rutiere ! Oare prețul panoului are o mai mare valoare decît prețul unor vieți salvate?

Dacă am fi curioși să explorăm și spațiul mediatic din raza Chișinăului, o să descoperim realități dureroase și aici. Suntem îndemnați să ne alcoolizăm tot mai mult și mai mult – asta este “rezolvarea” problemei alcoolismului din țară care progresează fără precedent. Iar panourile, care au scopul să ne amintească marile sărbători ale națiunii noastre și să trezească sentimentele noastre patriotice, stau umbrite bine și abia dacă deslușești mesajul lor cînd mergi pe bulevardul Moscovei din capitală. Oare istoria, neamul și patria nu au un loc mai strategic?

O altă curiozitate pe care am descifrat-o abia zilele acestea este legată de panourile cu fraza : “Nu crezi în nimeni???”. Aceste panouri ne-au intrigat timp de aproape două luni și chiar încercam în mai multe discuții să aflu dacă e vorba de vreo nouă companie de telefonie mobilă sau e vreun nou partid politic. Mai țineți minte ce spuneam de locuri strategice. Și de data aceasta a fost publicitate politică. E vorba de Dl. Pasat care și-a construit mesajul pentru poporul moldav în jurul cuvîntului “cred”. Tare aș vrea să cred că e mult mai mult decît un joc de cuvinte pe care îl folosește dumnealui. Într-adevăr este cel mai important cuvînt pe care trebuie să-l cunoască orice om care s-ar fi născut vreodată pe pămînt. Doar atunci cînd fiecare din noi va putea afirma puternic despre credința vie pe care o are în Mîntuitorul, atunci și numai atunci se va petrece schimbarea vieții și viitorul va căpăta o altă conotație. Avînd în vedere jocul politic de pe arena autohtonă, tare mă îndoiesc că esența s-a schimbat, iar credința sinceră a oamenilor va fi vehiculată și folosită doar pentru scopuri personale.

Oare neamul nostru de bună credință nu merită o încredere mai mare, o transparență și sinceritate în pragul unui referendum?

Rodica Filat

Lasă un comentariu